سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • عاشق سامرا ( شنبه 88/10/19 :: ساعت 12:19 صبح)

  • سؤال از استاد مطهری قدس سره  

    در عرضه رقابتهای سیاسی و اجتماعی ، به وضوح مشاهده می شود که برخی از موارد ، دوحزب یادو چهره از چهره های خدوم ودلسوز انقلاب در مقابل هم ایستاده و صف آرایی می کنند . با توجه به این که در تعهد آن ها نسبت به اسلام و انقلاب شکی وجود ندارد و هرکدام زحمات بسیاری رابرای استقرار و استمرار نظام متحمل شده اند ، چگونه می توان تشخیص داد که موضوع کدام گروه یا شخص ، برحق و قابل حمایت است؟

     

    مردی از صحابه امیرالمومنین ، در جریان جنگ «جمل» ، سخت در تردید قرار گرفته بود.اودو طرف را می نگریست ؛ از یک طرف علی را می دید و شخصیت های بزرگ اسلامی را در رکاب علی شمشیر می زدند، و از طرفی نیز همسر نبی اکرم – عایشه – را میدید که قرآن دربارة زوجات آن حضرت می فرماید :« و ازواجه امهاتهم » (همسران او ، مادران امتند.) ودر رکاب عایشه ، طلحه رامی دید ، از پیشتازان در اسلام و باز زبیر را می دید ، خوش سابقه تراز طلحه ؛ آن که درروز سقیفه ، از جمله متحصنین در خانه علی بود. این مرد در حیرتی عجیب افتاده بود که یعنی چه؟ آخر علی و طلحه و زبیر از پیشتازان اسلام و فداکاران سخت ترین دژهای اسلامند؛ اکنون رودررو قرار گرفته اند؟ کدام یک به حق نزدیک ترند ؟در این گیرودار چه باید کرد ؟

    توجه داشته باشید ! نباید آن مرد رادراین حیرت ، زیاد ملامت کرد . شاید اگر ماهم در شرایطی که او قرار داشت ، قرار می گرفتیم ، شخصیت و سابقه زبیر و طلحه ، چشم ما را خیره می کرد . ماالان که علی وعمار و اویس قرنی و دیگران را با عایشه و زبیر وطلحه رو به رو می بینیم ، مردد نمی شویم ؛ چون خیال می کنیم دسته دوم ، مردمی جنایت سیما بودند ؛ اما اگر در آن زمان می زیستیم و سوابق آنان رااز نزدیک می دیدیم ، شاید از تردید مصون نمی ماندیم.

    امروز که دسته اول را برحق و دسته دوم راباطل می دانیم ، از آن نظر است که در اثر گذشت تاریخ و روشن شدن حقایق ، ماهیت علی و عمار رااز یک طرف و زبیر و طلحه و عایشه را از طرف دیگر شناخته ایم و درآن میان ، توانسته ایم خوب قضاوت کنیم . یا لااقل اگر اهل تحقیق ومطالعه در تاریخ نیستیم ، از اول کودکی ،به مااین چنین تلقین شده است . اما در آن روز هیچ کدام از این دو عامل وجود نداشت .

    به هر حال ، این مرد به محضر امیرالمؤمنین شرفیاب شد و گفت :«آیا ممکن است طلحه و زبیر و عایشه برباطل اجتماع کنند؟شخصیت هایی مانندآنان از بزرگان صحابه رسول الله ، چگونه اشتباه می کنندو راه باطل را می پیمایند؟آیااین ممکن است ؟!»

    علی در جواب سخنی دارد که دکتر «طه حسین»، دانشمند و نویسند? مصر ،می گوید:«سخنی محکم تر ازاین نمی شود ؛بعداز آن که وحی خاموش گشت وندای آسمانی منقطع شد، سخنی به این بزرگی شنیده نشده است .»

    فرمود :«سرت کلاه رفته و حقیقت برتواشتباه شده .حق وباطل رابامیزان قدر و شخصیت افراد نمی شود شناخت . این صحیح نیست که تو اول شخصیت هایی را مقایس قرار دهی و بعد حق و باطل را بااین مقایس ها بسنجی .فلان چیز حق است ، چون فلان و فلان با آن موافقند و فلان چیز باطل است ، چون فلان و فلان با آن مخالف . نه اشخاص نباید مقایس حق و باطل قرار گیرند . این حق و باطل است که باید مقیاس اشخاص و شخصیت آنان باشد.»

    یعنی باید حق شناس و باطل شناس باشی ؛ نه اشخاص شناس و شخصیت شناس . افراد را – خواه شخصیت های بزرگ و خواه شخصیت های کوچک - مقایسه کنی؛ اگر باآن منطبق شدند ، شخصیتشان را بپزیری ؛ والا نه.

    دراین جا علی معیار حقیقت را خود حقیقت قرارداده است و روح تشیع نیز جزاین نیست . ودر حقیقت ، فرقه شیعه ، مولود یک بینش مخصوص و اهمیت دادن به اصول اسلامی است ؛ نه به افراد و اشخاص .

    شخصیت ها تاآن وقت پیش مااحترام دارند که به حقیقت احترام بگذارند ، اما آن جاکه می بینیم اصول اسلامی به دست همین سابقه دارها پایمال می شود ، دیگر احترامی ندارند ؛ ما طرفدار اصولیم نه طرفدار شخصیت ها

     

     

     

     

     


    1. جاذبه و دافعه علی علیه السلام صص 123-126




    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    اسلام علیک یا ابا عبد الله
    خدایا...
    عید بر شما مبارک
    برنامه های هفته دفاع مقدس
    ماه شادی اهل بیت
    دردانه امام رضا علیه السلام
    سرباز شش ماه
    یا من اسمه دوا
    [عناوین آرشیوشده]